„Podnikatelé se na nás stále obracejí s dotazy, jak a kde získat autentizační údaje. Zároveň si mnohdy pletou tyto údaje s certifikací k EET. I proto jsme si celý proces přípravy osobně vyzkoušeli a všechny možnosti jsme zpracovali do přehledného videonávodu. S jeho pomocí by přípravu měl zvládnout každý,“ říká Michal Wantulok, manažer pro vnější komunikaci společnosti Dotykačka.
Čtěte také:
EET: První vlna se týká asi 50 tisíc podnikatelů. Hlásí se jich minimum
5 způsobů, jak obejít EET aneb do toho se raději nepouštějte
TIP: Videonávod - EET: Jak získat autentizační údaje a vyřídit certifikaci
Autentizační údaje – pozor na časovou náročnost
Autentizační údaje, kterými se podnikatelé následně přihlásí na daňový portál www.daneelektronicky.cz, lze získat dvěma způsoby. Osobně na Finančním úřadu, nebo online. Podnikatelé o ně mohou žádat od začátku září.
„Rozhodně doporučujeme nenechávat tento krok na poslední chvíli. Je třeba si uvědomit, že během dvou měsíců musí tuto povinnost vyřídit několik desítek tisíc podnikatelů a kapacita finančních úřadů je omezená. My sami jsme si vyzkoušeli, že získat autentizační údaje osobně u přepážky zabere nejméně 20 minut. Všichni si asi umíme představit, jaké fronty se tam s blížícím se prosincem budou tvořit,“ varuje Michal Wantulok.
Zcela bez komplikace podle něj není ani druhý způsob – získání autentizačních údajů online: „Celý proces je poměrně snadný, což dokládá i naše video. Když jsme však tuto možnost testovali, trvalo tři pracovní dny, než nám po vyplnění formulářů autentizační údaje přišly do datové schránky. I zde je tedy nutné počítat s prodlevou.“
Videonávod - EET: Jak získat autentizační údaje a vyřídit certifikaci
Certifikát lze stáhnout jen v jediném okamžiku. Později už ne
Jakmile podnikatelé získají autentizační údaje, použijí je k přihlášení na portál www.daneelektronicky.cz, kam zaregistrují veškeré svoje provozovny a následně pro ně vygenerují tzv. certifikáty. Ty posléze musí ještě nahrát do svého pokladního systému.
„Celý proces jsme opět osobně vyzkoušeli a v zásadě jsme nenarazili na vážnější problém, až na jeden důležitý moment. Zjistili jsme, že certifikát lze po jeho vygenerování z daňového portálu stáhnout pouze v jediném okamžiku – později už se k němu nedá vrátit. Video tento okamžik názorně ukazuje,“ upozorňuje Michal Wantulok.
Jakmile podnikatelé certifikát stáhnou do svého úložiště, je třeba jej ještě přenést do pokladního systému. Tento krok lze provést buď osobně – např. s pomocí USB disku, nebo online, prostřednictvím vzdálené správy. Tuto možnost však nabízejí pouze některé pokladní systémy.
„Po nahrání certifikátu do pokladního systému zbývá jediná věc: 1. prosince jej v pokladně aktivovat zaškrtnutím jediného políčka. Poté už úspěšnému evidování tržeb nic nebrání. Posledním krokem ke splnění informační povinnosti vyvěšením viditelného oznámení, že podnik eviduje tržby. Přesné znění tohoto oznámení je uvedeno v metodice vydané Finanční správou,“ uzavírá Michal Wantulok.
Zdroj: Dotykačka s.r.o.